Het verschil tussen een kleine en een grote beurt

Het verschil tussen een kleine en een grote beurt

Op het moment dat je een auto koopt, hetzij een nieuwe of tweedehandse, zal je er goed voor moeten zorgen. Dit houdt in dat je een auto ten alle tijden goed moet onderhouden. Er bestaan twee soorten onderhoud, namelijk preventief en curatief. Preventief onderhoud betekent dat je ervoor zorgt dat een auto vroegtijdig een beurt krijgt en onderdelen tijdig worden vervangen. Curatief onderhoud is juist het tegenovergestelde, je brengt een auto naar de garage, want je ervaart problemen en dit moet zo snel mogelijk opgelost worden. Kortom probleemvoorkomend en oplossend zijn twee verschillende soorten onderhoud. 

Kleine beurt

Een kleine beurt is een periodieke onderhoudsbeurt en wordt om de 20.000 kilometer of jaar uitgevoerd door een erkende garage. Tijdens zo’n kleine beurt worden er 40 tot 50 belangrijke punten gecontroleerd. Dit zijn de essentiële onderdelen, van remmen tot de uitlaat en ophanging tot lampen.

Grote beurt

Een grote beurt is eigenlijk een verlengde beurt bovenop een kleine beurt. Dit houdt in dat alles net zoals een kleine beurt wordt gecontroleerd, echter gaat men verder kijken dan bovengenoemde 40 tot 50 essentiële punten. Er is geen vast aantal kilometers vastgesteld van wanneer een auto een grote beurt nodig heeft. Dit is sterk afhankelijk van het bouwjaar, merk en type auto. Waar de ene fabrikant zegt dat een auto om de 60.000 kilometer een grote beurt moet hebben, zegt een andere fabrikant dat het om de 80.000 kilometer hoort. Dus een exact aantal kilometer is moeilijk te verklaren. Wel is het noodzakelijk dat na verloop van de tijd bougies, filters en remblokken vervangen moeten worden. Daarnaast is het verversen van olie, remvloeistof en koelvloeistof ook belangrijk.

Tip: Controleer zo af en toe ook eens het oliepeil. Hier kun je een aantal grote problemen mee voorkomen. Mocht de auto wat olie verbruiken, dan kun je zelf wat olie bijvoegen. Let er wel op dat je hiervoor de juiste olie koopt.

Ook kun je zelf de profieldiepte van je autobanden controleren. 1,6 millimeter is wettelijk gezien de minimale profieldiepte. Echter worden banden bij een profieldiepte van 2 millimeter vaak al vervangen. Af en toe de bandenspanning meten is zeker de moeite waard, hiermee kan onnodige bandenslijtage worden voorkomen.

Additieven voor bij een kleine- en grote beurt

Er zijn een aantal additieven op de markt die zeker een toegevoegde waarde kunnen hebben voor een auto of andere voertuig. Om deze reden maken veel garages gebruik van een additievenlijn en voegen standaard een brandstoftoevoeging toe aan het brandstofsysteem. Een brandstofadditief zoals een Service Cleaner Benzine of Diesel reinigt het hele brandstofsysteem en verwijdert aanslag op onder andere de injectoren. Naast brandstofadditieven zijn er ook additieven die goed zijn voor de motor en toegevoegd kunnen worden aan het oliesysteem. Een olie additief voegt zeker iets toe, namelijk het voorkomen van metaal-op-metaal contact. Dit komt vaak voor bij een koude start wanneer de auto nog koud is en de olie niet volledig is rondgepompt. Ook kunnen problemen als koelvloeistof lekkage en ratelende motor worden verholpen middels een additief. 

Conclusie: Een additief, hetzij een brandstof, radiator of olie additief, kan zeker een toegevoegde waar zijn voor het goed onderhouden van een auto of ander voertuig.

Sluit Menu